Leef en ontspan!

Leef en ontspan! is onderdeel van Maaike geeft Yoga. De yogapraktijk van Maaike Kool (1974). In mijn studententijd is mijn interesse voor yoga en meditatie ontstaan. Ik was een drukke en onrustige student, hard voor mezelf en behoorlijk perfectionistisch. Totdat ik op een dag ‘overvallen’ werd door mijn eerste hyperventilatieaanval. Ik wist toen; dit moet anders. Op advies van een toenmalige vriend ben ik yogalessen gaan volgen op het sportcentrum bij de universiteit. Er ging een wereld voor me open waarin ik besefte dat je zelf het verschil kunt maken tussen spanning en ontspanning. Ik leerde omgaan met mijn hyperventilatie. Daarnaast begon ik in die tijd me ook te verdiepen in meditatie. De combinatie van yoga en meditatie hebben me een rustiger mens gemaakt. Aardiger voor mezelf en minder snel oordelend naar de ander. Zowel yoga als meditatie helpt me mijn gedachten te ordenen, minder snel in de stress te vliegen en de wereld met humor te aanschouwen.

Na mijn studie geschiedenis ben ik in 2003 de opleiding tot (hatha)yogadocent gaan volgen bij Ron van der Post in Nijmegen. In 2005 heb ik deze opleiding met goed gevolg afgerond. Tot 2017 ben ik werkzaam geweest in de culturele sector.

In maart 2017 kreeg ik de kans om de yogalessen die op dat moment door Rachel Dicks in Millingen werden gegeven over te nemen. Ik heb dit nieuwe avontuur met beide handen aangegrepen en de bestaande praktijk overgenomen met de nieuwe naam Maaike geeft yoga. Uit eigen ervaring weet ik wat yoga en meditatie ons kan bieden; zeker in onze huidige maatschappij waarin we snel zijn afgeleid, de tijd vliegt en de druk hoog is, is yoga een waar cadeau voor je lichaam, hart en hoofd. Ik hoop deze ervaring met jou te mogen delen in mijn lessen.

Wat is Yoga?

Yoga is een van oorsprong Indiase bewegings- en ademhalingsleer. Hoewel yoga al 5000 jaar oud is, wordt het sinds 100 jaar in het westen beoefend. Het woord ‘yoga’ komt uit het sanskriet en heeft verschillende betekenissen zo kan het vertaald worden als ‘verbinden’ of als ‘eenheid’, ‘integratie’ of ‘discipline’. De meest gegeven vorm van yoga in het westen is hathayoga. De basis van deze yogavorm wordt gevormd door lichaamshoudingen, ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken en vormt op deze manier een systeem dat evenwicht brengt tussen lichaam en geest. Binnen de hatha yoga zijn vervolgens verschillende stromingen ontstaan zoals yin yoga, restorative yoga, kundalini yoga, asthanga yoga en power yoga om er maar een paar te noemen.

Een veel gehoord misverstand over yoga is dat je er lenig voor moet zijn. Integendeel. Iedereen kan yoga beoefenen en voor een ieder is er een yoga vorm die past. Bij yoga gaat het niet om prestatiedrang. Elke motivatie om aan yoga te doen is goed. Niets moet. In de yoga telt de ervaring; je leert naar jezelf te luisteren, je grenzen te respecteren en daarna te handelen. Yoga gaat bovenal om vriendelijkheid voor jezelf. Het herinnert ons aan het feit dat de sleutel tot blijvend geluk in onszelf ligt en helpt ons de innerlijke kracht op te brengen voor een verantwoordelijk, wijs en gelukkig leven. Als alles optimaal in balans is, kun je optimaal functioneren. Om met de woorden van de bekende yogadocent Johan Noorloos te spreken:

“De kwaliteit van een yogasessie hangt niet af van dat wat je kunt. Wel van wat je probeert. Lenigheid, kracht en concentratie zijn gevolgen van het feit dat je oefent”

10 goede redenen om yoga te beoefenen:

  1. Met yoga kun je je gezondheid behouden, terugkrijgen en verbeteren
  2. Met yoga wordt je fit en energiek
  3. Yoga zorgt voor een evenwichtige geest
  4. Yoga is een hulpmiddel voor persoonlijke groei
  5. Yoga kan bijdragen aan een goede nachtrust
  6. Yoga versterkt je botten en spieren
  7. Yoga kan met alle andere disciplines en sporten worden gecombineerd
  8. Yoga is makkelijk
  9. Yoga werkt stressverlagend
  10. Yoga is heel leuk!

Yoga in een kleine groep

Wil je graag yoga beoefenen, maar doe je dat liever niet in een grote groep? Dan biedt Yoga in een kleine groep uitkomst. Naast reguliere lessen op maandag- en dinsdagavond geef ik op woensdagavond yoga in een kleine groep. De groepsgrootte bedraagt maximaal 5 personen waardoor er meer aandacht is voor het individu, voor jouw wensen en behoeften. Een les bestaat onder andere uit lichaamsoefeningen, ademhalingsoefeningen, korte meditatie en een eindontspanning.

Meditatie

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van meditatie. Meditatie geeft een extra dimensie aan je leven. Het is een moment waarop je tijd met jezelf en meer nog tijd met je eigen geest doorbrengt. Onze geest produceert voortdurend gedachten; dat is nu eenmaal wat onze geest doet. Net als water nat is en vuur warm, maakt onze geest gedachten. In meditatie is het dan ook niet de kunst die gedachten stroom te stoppen, maar er naar te kijken. Wij maken onze gedachten vaak tot een feit, de waarheid. We geven onze gedachten (te)veel aandacht. Dat kan ons onrustig maken, of zorgelijk of voordat we er erg in hebben bevinden we ons in onze eigen speelfilm waarin de meest verschrikkelijke scenario’s dreigen.

Meditatie leert ons niet langer waarde te hechten aan elke gedachte, het leert ons te relativeren. Niet elke gedachte groeit uit tot de werkelijkheid. Een mooie Engelse uitspraak is:

“If you have a thought, think nothing of it”.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meditatie effectief is bij stressreductie, dat het de bloeddruk verlaagt, ons beter helpt te concentreren, de nachtrust verbetert en het algemeen welbevinden van mensen verhoogt.

Iedereen kan leren mediteren en bij meditatie gaat het niet om goed of fout maar om aandachtig in het nu te zijn.

Bij Leef verzorg ik regelmatig meditatiecursussen. In deze 5- delige cursussen wordt stilgestaan bij diverse meditatietechnieken en vervolgens worden deze ook geoefend.

Naast de meditatiecursussen is er ook (bijna) elke woensdagavond een inloopmeditatie waarbij je vrijblijvend kunt komen binnenlopen en deelnemen aan een meditatiesessie. Deze sessies bestaan uit geleide meditaties of stilte meditatie onderbroken door korte pauzes.

Start met typen en druk op enter om te zoeken